Tip: Hoe om te gaan met print advertenties (tijdens carnaval)

KevinNieuws

Ik stelde mezelf niet de vraag of ik wilde adverteren in de Vastelaovesgezèt, maar hoe ik wilde adverteren. Want opvallen tussen de vele advertenties is lastig. Conclusie: Gematigd positief.

In de carnavalskrant van het dorp (waar ik als eindredactie namens Sportclub Susteren bij zit) werd dit jaar de 56ste editie rondgebracht. En voor het eerst met een advertentie van Buro Kontent.

Doel van mijn offline advertentie: Online interactie!

Al jarenlang zijn we trots op de vele sponsoren die een advertentie plaatsen in de krant, maar als creatief marketeer doet het me af en toe pijn. ‘Daar had je toch iets meer uit kunnen halen’, denk ik dan.

Mijn doel was om op te vallen en te tonen dat een aparte link voor een activatie kan zorgen. Met een kleurrijke advertentie incl. rebus hoopte ik mensen naar de site te lokken, waar het antwoord staat. Wat de bezoeker niet zou verwachten, is dat de pagina ook het doel van de advertentie vertelt.

Tips om op te vallen en mensen te activeren:
– Visueel aantrekkelijke advertentie
– Niet te veel tekst
– Herkenbaarheid creëren (logo + huisstijl)
– Call-to-action benoemen (link, e-mail of telefoon)
– Inspelen op doelgroep (in dit geval met humor)

Heb je al gekeken op burokontent.nl/rebus?

Het resultaat

Ietwat tegenvallend zie ik binnen Google Analytics dat de pagina 6x is bezocht, zonder mijn views (die kun je eruit filteren). Stiekem had ik gehoopt op meer, maar 6/1000 is toch een mooi conversiepercentage voor een print advertentie. 

Het kan ook liggen aan de verwachting van de lezer. Ze verwachten immers niet dat bedrijven speciaal inhaken in deze vastelaovesgezèt. En juist DAT hoop ik volgend jaar meer te zien. Sommige bedrijven spelen al in op het thema vastelaovend of op de locatie Susteren, maar dat kan meer.

En daarom daag ik bedrijven volgend jaar uit om (hopelijk met een portie humor) prachtige advertenties te plaatsen in de 57e editie van Vastelaovesgezèt de Graasbörger.

Oplossing van de rebus

Met een beetje fantasie (en dat mag wel met carnaval) kun je daar Bureau + Kont + Tent van maken. BureauKontTent = Buro Kontent.

Fijne Vastelaovend!