Conversieratio stijgt met 30% na introductie nieuwe site Gehlen.nl

KevinNieuws

Bij de start van Buro Kontent ben ik tegelijkertijd begonnen met marketing-activiteiten voor Gehlen Zonwering. Met enkel een WordPress-site en een Facebook-pagina had ik genoeg uitdagingen om het bedrijf online beter op de kaart te zetten. Na 5.5 jaar werd het halverwege 2018 tijd om na te denken over een nieuwe site. Voor kerst stond deze live en een half jaar later zijn er mooie resultaten te tonen. 

Hoe pak je een nieuwe site aan?

In de loop der jaren heb ik aardig wat sites voorbij zien komen. Enkele prachtige sites, maar ook een deel waar veel verbeterpunten te behalen zijn. Verbeterpunten op het gebied van visuele aantrekkelijkheid, gebruikersgemak, vindbaarheid en rapportage. Deze 4 pijlers houd ik in het achterhoofd bij het opzetten van een nieuwe site. Voor alle pijlers geldt dat er een doel aan gekoppeld is:

  • Visuele aantrekkelijkheid -> Langere sessieduur / past bij imago / feelgood gevoel
  • Gebruikersgemak -> Hoger conversiepercentage / natuurlijke ervaring
  • Vindbaarheid -> Meer organisch (gratis) verkeer
  • Rapportage -> Doelen opstellen / analyses maken

Het grote doel was om visueel aantrekkelijker te zijn, het gebruikersgemak te vergroten en een nieuwe slag te slaan in de vindbaarheid, door teksten te optimaliseren. Samen met de mensen binnen Gehlen en website-bouwer Ward van der Aa stond net voor Kerst 2018 de nieuwe site live.

Wat is er veranderd?

Na alle ideeën te hebben verzameld heb ik m.b.v. Photoshop schetsen gemaakt van de home-pagina, een categorie-pagina, een product-pagina en een nieuws-pagina. De grootste veranderingen hierbij waren:

  • Mooie header en foto-slider op product-pagina’s
  • Logische opbouw van teksten op product-pagina’s
  • Introductie van categoriepagina’s met het tonen van alle producten
  • Veel visueler en met blokken ingestelde home-pagina
  • Extra categorisering voor de productcategorieën binnenzonwering, buitenzonwering, overkappingen, garagedeuren, bedrijfsdeuren en onderhoud
  • Top-menu met randzaken en sticky-menu met productcategorieën
  • Betere ervaring op mobiele apparaten

 

Resultaten 1ste half jaar 2019 t.o.v. 2018

Daar waar ik op had gehoopt, is ook uitgekomen. De veranderingen op de hele site hebben ervoor gezorgd dat het conversiepercentage met 30% is gestegen. Daar waar het in het 1ste half jaar in 2018 nog 2,5% was, steeg het in 2019 naar 3,25%. Een stijging van 0,75 procentpunt. Dat lijkt misschien niet veel, maar als er in beide periodes bv. 10.000 bezoekers zijn geweest. Dat waren er vorig jaar 250 ingevulde contactformulieren, tegenover 325 dit jaar. Dat staat dus los van het feit of er meer of minder verkeer naar de site is gekomen.

En daarom hou ik zo van statistieken: Websitegebruiker kontent, Gehlen Zonwering kontent en dus ook Buro Kontent kontent.