Bedrijven hadden al de mogelijkheid om producten te taggen in berichten. Die tag was dan gekoppeld aan de productlink op de site. Maar het betekent dat een gebruiker de Instagram-app dan moet verlaten en dat vinden de mensen in San Francisco niet zo leuk. Dus hebben ze een eigen betaalsysteem gebouwd onder de naam, Checkout.
Een nieuwe fase is aangebroken in de ontwikkeling van Instagram. In America zijn deze week 25 accounts (waaronder @hm, @zara, @niketraining & @michaelkors) gestart met het verkopen van producten via Instagram. Het is de developers gelukt om het zo eenvoudig mogelijk te maken.
Na het klikken op een product verschijnen productfoto’s en opties zoals maten en kleuren. Daarna ga je verder naar de ‘checkout’-pagina waar je het product definitief kunt bestellen. Hier hoef je slecht eenmalig je gegevens en betaalmogelijkheid in te vullen. Instagram onthoudt de data waardoor volgende aankopen nog sneller gaan.
Apart is ook nog dat Instagram er zelf voor zorgt dat het product jouw kant op komt. Ze versturen meldingen zoals ‘het pakketje is verzonden’ en ‘het pakketje is zojuist afgeleverd’. Frappant is dat je als bedrijf (de verkopende partij) op z’n vroegst vijf tot uiterlijk dertig dagen later via Facebook krijgt betaald.
Instagram Checkout in Nederland
Dat deze functie naar Nederland komt, is zeer waarschijnlijk. De vraag is echter hoe lang dit duurt. Het gaat vooralsnog om een gesloten bèta in America met alleen maar topmerken. Meestal duurt het minimaal een half jaar voordat functies uit de bèta-fase komen en naar andere landen worden uitgerold. De strengere regels in Europa werken niet mee om het proces sneller te laten verlopen.
Unieke mogelijkheid voor lokale bedrijven?
Wellicht liggen hier in de toekomst mogelijkheden! Met behulp van campagnes kun je je producten relatief goedkoop tonen aan een relevante doelgroep. Natuurlijk in de hoop om zo veel mogelijk conversies te realiseren. Ik hoop echter niet dat Instagram een soort markt wordt waar om de zoveel meter iemand staat te schreeuwen met zijn product. Laten we het leuk houden (het liefst met een vleugje humor).
Volg me op Instagram, maar let op: er komt veel flauwe Limburgse kontent voorbij.