Websitebeheer

Voor veel kleinere bedrijven geldt dat het beheren van een website een ingewikkelde klus is. De diverse systemen en talloze opties maken het voor werknemers vaak onmogelijk om er mee te werken.

In de jaren dat ik in de online wereld actief ben, heb ik me altijd sterk bemoeid met een website. Voor iedere website stel ik mezelf vragen op een 4-tal onderwerpen.

1. Gebruikersgemak

Zijn de stappen voor een gebruikers wel logisch? Werkt het zowel op mobiel als op desktop & tablet? Krijgt hij te zien wat hij verwacht? Is er een logische structuur? Laad de website wel snel genoeg? Zijn er genoeg mogelijkheden om pagina's te verrijken? Werken alle formulieren, links, widgets, banners etc.? 

2. Visuele aantrekkelijkheid

Komt de online look-and-feel overeen met die van het bedrijf? Is er genoeg visueel materiaal aanwezig? Kan de bezoeker alles te weten komen over een product of dienst?

3. Vindbaarheid

Zijn er zoektermen die mogelijk interessant zijn voor het bedrijf? Zijn de pagina's hier op geoptimaliseerd? 

4. Rapportage

Is er Google Analytics op de site ingesteld? Zijn er doelen aangemaakt op de conversiepunten? Is het ip-adres van het bedrijf uitgesloten? Wat brengt een campagne op Facebook / LinkedIn / Google Ads op?

Uiteindelijk heeft elke website zijn eigen CMS-Systeem waarmee het beheerd kan worden. In de afgelopen jaren heb ik o.a. gewerkt met Wordpress, Umbraco, Concrete5 en diverse andere.

Google Analytics Instellen

De website is het visitekaartje van je bedrijf en voor vele ook een manier om nieuwe of bestaande klanten te werven. Het gebruik van Facebook, Instagram of het versturen van een nieuwsbrief zijn dan middelen om een conversie te behalen op de site. Vandaar dat ik binnen Google Analytics doelen opstel, die waarde hebben voor een klant. Afhankelijk van de branche kunnen dat een van onderstaande doelen zijn:

  • Aankoop van een product
  • Aanvraag van meer informatie
  • Ingevuld contactformulier
  • Klik op E-mailadres
  • Klik op Telefoonnummer
  • Download van een brochure

Door op deze manier doelen op te stellen, kun je per kanaal bekijken of het rendeert. Wellicht blijkt hieruit dat Facebook helemaal geen kanaal is om verkoop te stimuleren.

Maandelijks houd ik statistieken bij die de belangrijkste cijfers in kaart brengen. Zo kan ik voor mezelf de progressie bekijken, maar ook aan de klant laten zien.

Bovenstaande afbeelding (print screen vanuit Google Analytics) vind bijvoorbeeld fantastisch. Je merkt het al, ik raak er niet over uitgepraat.

Weet jij al wat er op jouw site gebeurt?