Twitter Marketing
Een van de oudste sociale media is Twitter. Het kleine blauwe vogeltje zag in 2006 het licht en of je nu wel of geen gebruiker ervan bent, je hebt er sowieso wel eens van gehoord. Het is een gratis dienst waarbij gebruikers en bedrijven korte updates kunnen sturen. Vroeger van max. 140 tekens lang en sinds eind 2017 van max. 280 tekens lang.
Je bepaalt zelf welke personen, bedrijven, blogs of andere accounts je wilt volgen en deze tweets verschijnen dan in je tijdlijn. Het is een platform je tekst, foto’s, (live) video’s en links kunt delen. Reageren op andere tweets is erg eenvoudig en het delen van een tweet heet ‘retweeten’.
Twitter anno 2018
Met ruim 330 miljoen gebruikers stagneert de groei al enkele jaren. Waar ik het vroeger ook gebruikte om vrienden te volgen, merk ik dat zij geen persoonlijke dingen meer delen. Op dit moment gebruik ik het als nieuwsplatform, omdat ik tal van interessante blogs, uitgevers en online marketeers volg.
Bedrijven hebben logischerwijs andere doelen om gebruik te maken van Twitter. Ik heb de belangrijkste hieronder opgesomd:
- Twitter is groot geworden door de nieuwswaarde dat het toevoegt. De eerste foto of video van een ramp, goal of ludieke val, vind je op Twitter. Voor veel bedrijven (met een x aantal volgers) is het een van de kanalen om content aan te bieden aan de volgers. Twitter is dan ook een middel om het bereik op je site te vergroten.
- Imago definiëren. Met een duidelijke strategie en unieke content kun je tweets plaatsen die een bijdrage leveren aan je imago.
- Het kan zijn dat je Twitter alleen maar inzet om mensen te overtuigen. Dit kan zijn in de vorm van blogs die branche-gerelateerd zijn, of door het zenden van commerciële boodschappen. De gebruiker is hier echter niet gevoeliger voor.
- Veel Twitteraars gebruiker het platform om lekker hun beklag te doen. De grotere bedrijven zoals KLM, Vodafone, Ziggo etc. gebruiken het platform om mensen te helpen.
- Twitter is bij uitstek ook het platform met de meeste humor. Er zijn veel gebruikers die het platform gebruiken om te lachen en tweets te sturen met scherpe opmerkingen, woordgrappen of ludieke plaatjes. De combinatie met tv, evenementen
Welke bedrijven hebben (vrijwel) niks aan Twitter?
- De bakker om de hoek
- De plaatselijke supermarkt
- Begrafenisondernemer in Gemeente Echt-Susteren
Voor alle bovenstaande bedrijven geldt dat de doelgroep te klein is om nog effectief gebruik te maken van Twitter. Mocht je als blogger of webshop heel Nederland willen bereiken, kan het raadzaam zijn om je toch nog aan te melden. Het krijgen van een grote achterban is lastig, maar met een juist mix van relevante content, sluit ik het niet uit.
Voor sommige bedrijven is het daarnaast interessant om te adverteren op het platform. Heb je interesse in Twitter en wil je weten of het iets is voor jouw bedrijf? Neem dan contact met me op, of stuur me een berichtje op Twitter 😉
Afgelopen weekend heb ik getennist met deze bril: "#Snapchat #Spectacles: Speeltje of Marketingmiddel?" https://t.co/1xWPJak7n3
— Kevin Hoffmans (@KHoffmans) 12 juni 2017