Facebook Marketing

Met ruim 10,8 miljoen actieve accounts op Facebook is het (op Whatsapp na) de grootste speler van Nederland. Dat betekent dat ruim 63% van de Nederlandse bevolking actief is op dit platform. In de afgelopen 10 jaar heeft Facebook er alles aan gedaan om zo groot mogelijk te worden en dat is hun gelukt. Niet alleen personen zijn massaal ingestapt, maar ook bedrijven. Door een juiste Facebook Marketing Strategie toe te passen kan een bedrijf ook echt omzet halen uit het kanaal.

Facebook Mogelijkheden

Het platform is bedoeld om berichten te delen die vervolgens aan je volgers worden getoond. Het algortime van Facebook bekijkt elke uiting en geeft een bericht een bepaalde waarde mee. Samen met de waarde van je pagina laat Facebook het bericht aan een X aantal personen zien. Is het een kwalitatief goed, uniek en leuk filmpje? Dan kan het wel eens viraal gaan. Gaat het om een foto zonder tekst erbij? Dan ziet Facebook er de nieuwswaarde niet van in en haalt het bericht geen groot bereik. Wat kun je allemaal plaatsen op Facebook?

  • Het delen van een link
  • Het delen van een foto
  • Het delen van een (live)-video
  • Het delen van een statusupdate

Naast de berichtgeving is het sowieso goed om vindbaar te zijn op Facebook. Veel mensen gebruiken het als zoekmachine en als je het profiel juist hebt ingericht, zal deze persoon uiteindelijk op je site of in je winkel terecht komen.

Adverteren op Facebook

Het organische bereik kan dan wel dalen, de mogelijkheden om te adverteren zijn enorm. Allereerst laat Facebook je een keuze maken met welk doel je een campagne wilt lanceren. Veelal is dit bereik, maar dit kan ook worden ingesteld op app-downloads, leads genereren, interactie, videoweergaven, conversies etc.

Om te begrijpen hoe uitgebreid een doelgroep kan zijn, heb ik hieronder enkele opgesomd:

  • Vrouwen tussen de 18 & 50 jaar in een +10 KM rondom Susteren, die geïnteresseerd zijn in carnaval.
  • Mannen boven de 30 in Limburg (behalve +15KM rondom Venray), die geïnteresseerd zijn in café & voetbal en die bevriend zijn met iemand die de pagina van Sportclub Susteren leuk vindt.
  • Personen boven de 25 jaar in Nederland die tot één jaar zijn verhuisd of getrouwd.
  • Mensen die je website al eens eerder bezocht hebben (d.m.v. het plaatsen van een Facebook Pixel).
  • Mensen die al eens eerder een video van je pagina hebben bekeken.

Daarna zijn er nog keuzes over het plaatsen, de tijdsplanning en kun je een dagelijks budget of een looptijdbudget instellen. Kortom, het adverteren op Facebook is enorm.

Facebook Statistieken

Uiteindelijk hoop je met de berichten en eventuele campagnes een bepaald doel te bereiken. Daarom is het goed om de statistieken in de gaten te houden. Ik wil namelijk weten welke van de 4 advertentie’s beter presteert en waarom. En ik wil weten waarom het bericht op Facebook bijna het 4-voudige aantal personen bereikte als het bericht ervoor. Door dit in kaart te brengen, ga je je doelgroep beter begrijpen en kun je je Facebook Marketing optimaliseren.

Wil je meer weten? Neem dan contact met me op. Ik kan je zowel helpen met het bedenken van een strategie, als ook het uitvoeren en de rapportage ervan.


Geïnteresseerd?