Instagram Marketing

Op dit moment is Instagram het platform met de grootste groei. De cijfers uit2018 laten zien dat alle leeftijdsgroepen een groei hebben gezien in de actieve accounts en het dagelijks gebruik. De lancering van de zogeheten Instagram Stories (slecht gejat van Snapchat Stories) heeft voor een grote boost gezorgd.

Instagram is vooral populair onder de jeugd. In de groep 40-64 maakt slechts 8% gebruik van de app. Voor bedrijven is het dus een afweging of de doelgroep voldoende aanwezig om in te stappen op het platform. Net zoals Facebook (het is immers een dochter van FB) werkt Instagram ook met een algoritme. Op basis van de waarde van het profiel en het bericht, wordt de foto of de video getoond aan een X aantal volgers.

Mogelijkheden op Instagram

Ik splits de mogelijkheden even op in 3 verschillende:

Normale berichtgeving
Vanuit je profiel kun je één foto, meerdere foto’s (max. 10) of een video plaatsen. Instagram is een platform voor sfeer, amusement en van kwalitatief hoog niveau, dus een commerciële boodschap werkt hier niet.

Instagram Stories
Een lopend verhaal met foto's en filmpjes van de laatste 24 uur. Het gebruik hiervan groeit en daarmee stijgt het aantal bedrijven dat erop actief is. Gevrifieerde profielen of die met >10.000 volgers hebben de mogelijkheid om een link te koppelen aan een bericht.

LIVE op Instagram
Ook op Instagram is het mogelijk om LIVE te gaan. Net zoals op Facebook is het eenvoudig met een druk op de knop. Enkele volgers krijgen een melding en hoe meer impact de video heeft, hoe hoger de video komt in de zoek-functie.

Adverteren op Instagram

Vanwege de sterke groei in gebruikers, is het een platform om rekening mee te houden. Adverteren kan vooralsnog in het overzicht en tussen het bekijken van de stories door. Hier ligt vooral een kans voor bedrijven met een doelgroep <25.