Analyse: De 3 beste zomercampagnes voor de mannelijke millennial

KevinNieuws

Elke zomer pakken diverse merken groot uit om hun producten of diensten te tonen. Sommige slagen in hun aanpak, waar andere de plank mis slaan. Voor deze 28-jarige zzp’er sprongen er deze zomer 3 merken uit, die een fan (en hier en daar wat geld) rijker zijn. Een analyse op de zomercampagnes van Aviko, Mr. Marvis en de Franse VVV.

– Laat in de reactie weten welke campagne jou is blijven hangen deze zomer –

Bedrijf: Aviko
Kanaal:
TV-reclame
Product:
Diepvries aardappelproducten

Toen ik de reclame voor het eerst zag, liep me gelijk het water in de mond. Ik zag een Belg rondrijden in een Nederlandse foodtruck door de heuvels van Toscane, op zoek naar de lekkerste ingrediĆ«nten voor een heerlijk gerecht. Nadat hij de plaatselijke boer/teler/kaasmaker had bezocht, begon de chef met een prachtig landschap op de achtergrond aan de bereiding van het hoofdgerecht. Dit serveert hij vervolgens ’s avonds aan een goed gevulde Italiaanse tafel in de sfeer van een foodtruckfestival. Petje af.

De kracht van de reclame (die overigens 2 minuten duurt, ongelogen) zit ‘m in het feit dat het product ondergeschikt is aan de video. Als het merk niet rechtsboven in beeld had gestaan, kon het zomaar een promotiefilmpje zijn voor de streek Toscane, een messenmerk of een aanbieder van antieke busjes. Pas na 1 minuut en 33 seconden spreekt de 24Kitchen-chef over krokante aardappelblokjes. Iets wat op dat moment ondergeschikt is, want je wil het eindresultaat zien.

Ik kan hiervan genieten. Elke week was op tv een nieuwe “Buurttafel on Tour” te zien en elke keer hield ik een positief gevoel over van de reclame. De call-to-action aan het einde van de video is ook “bekijk het recept” i.p.v. “koop het product” of “Nieuw in het diepvriesvak”. Het gaat niet over de prijs, de distributie, de verpakking of de ingrediĆ«nten. Het gaat erom wat je ermee kan. Een perfect staaltje content marketing als je het mij vraagt. De aardappel gratin (reclame #3 of #4) ligt dan ook te wachten in mijn diepvriesvak om in de oven te gaan. Bekijk hieronder de reclame.

Bedrijf: Mr. Marvis
Kanaal:
Cross-mediaal | TV, billboards, print, online, social
Product:
Korte (zwem)broeken

Waar ik deze zomer echt niet omheen kon, waren de korte broeken en zwembroeken van Mr. Marvis. Een merk waar ik nog nooit van had gehoor, maar wel een merk dat zich op een fenomenale wijze wist te positioneren in de markt van de mannelijke millennial.

Wederom werd ik gegrepen door een video. Of het eerst op TV was of via de mobiel/laptop weet ik niet, maar ik wilde die broek ook, meteen. In de reclame zag ik alleen maar mannen springend, glijdend, zwemmend en op een scooter rijdend ergens bij een luxe vakantievilla in een strakke kleurrijke korte broek. Ze waren avontuurlijk, sportief en tegelijkertijd stijlvol.

Het tonen van de 35 verschillende kleuren aan het einde van de video overtuigde me om een korte broek en zwembroek ervan aan te schaffen. De verwachting in de reclame matchte perfect met het ontvangen pakketje (incl. leuk krantje) en steeg nog toen ik de broek voor het eerst had aangetrokken. Knap werk voor een bedrijf dat pas 4 jaar bestaat. Bekijk hieronder de ‘making of’ van de uitingen en lees hier een leuk interview met een van de ondernemers.

 

Bedrijf: France.fr (De VVV van Frankrijk)
Kanaal:
Facebook
Product:
Streekpromotie

De maand juli staat voor een groot deel in het teken van de Tour de France. Als liefhebber van de wielersport (en tourspellen) volg ik dit dan ook via alle mogelijke kanalen. Op Facebook sta ik waarschijnlijk te boek als ‘fan van de Tour de France’ en dat was de reden dat ik enkele keren een advertentie kreeg te zien van France.fr.

Na mijn campertrip met 2 vrienden door Frankrijk vorig jaar is de liefde voor het land gestegen. De advertenties met stuk voor stuk prachtige foto’s lieten mij verlangen om weer terug te gaan. Het mooie is dat een Frans bedrijf in staat is om Nederlandse content te maken, die ook nog eens aanspreekt. Het bericht hebben ze organisch geplaatst en vervolgens gepromoot onder een relevante doelgroep (waar ik dus ook in viel).

De advertenties zijn mooi, roepen een goed gevoel op en zijn zeer actueel. Ik denk zelfs dat ze slechts 24 uur hebben gelopen, aangezien de renners veel van gebied wisselden. Wat mij betreft een goed voorbeeld van het begrijpen waar een doelgroep zit en hoe je die op een leuke manier kunt bereiken. In dit geval wilden ze per etappe de streek aanprijzen en mij lokken om weer met vrienden naar die streek te reizen. Hieronder vind je 3 carrousel-berichten die ik tijdens de Tour als advertentie te zien kreeg.