Het viel me op dat ik bijna de magische grens van 1.000 connecties op LinkedIn heb bereikt. Na ruim 6 jaar actief te zijn, mag dat ook wel (hoor ik je al zeggen). Maar de keuze om zeer selectief om te gaan met mensen toevoegen / accepteren, heeft er wel voor gezorgd dat ik blij ben met de berichten op mijn tijdlijn. En daar gaat het om, toch?
Op 25 juni 2012 heb ik mijn LinkedIn-account aangemaakt met als doel om tijdens de studie een netwerk op te bouwen. Het feit dat ik dik 6 jaar later nog geen 1.000 connecties heb, heeft te maken met het opbouwen van een relevant netwerk. Het heeft geen zin om mensen toe te voegen of te accepteren die je niet kent of die niet bezig zijn met jouw interessegebied.
Daarom zijn mijn 995 connecties een mooie mix van vrienden, kennissen, familie, oud-studenten, collega's en mensen met een expertise op een onderwerp (dat ik interessant vind). Combineer dat met het volgen van een aantal bedrijven en je tijdlijn blijft overzichtelijk en relevant.
Licht een connectieverzoek toe
Het komt wel eens voor dat je iemand wil toevoegen die geen idee heeft wie jij bent. Daarom stuur ik (als het kan) een berichtje naar de persoon om toe te lichten waarom ik hem in mijn netwerk zou willen hebben. Het kan zijn vanwege zijn functie, bedrijf of als expert op een bepaald gebied. Tevens heb je jezelf dan voorgesteld en heeft de persoon een beter beeld van jou.
Manieren om je tijdlijn te verbeteren
- Strengere selectie van personen
- Ontvolg personen met niet-relevante berichten. (Het blijft een connectie)
- Voeg termen toe aan je tijdlijn. Zie rechts op de afbeelding.
- Ga naar /feed/follow om meerdere bedrijven / interessegebieden toe te voegen.
Nummer 1000?
Heel leuk natuurlijk dat ik bijna de magische grens heb bereikt, maar als die 5 extra personen 'spam'-accounts zijn, alleen bedoeld om het aantal te laten groeien, dan mag het voor mij nog een jaar duren voordat ik er 1.000 heb.
Wist je dat LinkedIn een hele grote waarde kan zijn voor bedrijven? Lees er hier meer over.
Deel dit artikel