FB Update: Meer lokaal nieuws in je tijdlijn

KevinNieuws

Meer lokaal nieuws in je tijdlijn
Image

Het was al bekend dat Facebook meer wil gaan doen om vrienden en familie te tonen en om meer berichten te laten zien van vertrouwde pagina’s. Daarnaast hecht Facebook steeds meer waarde aan de nabije omgeving en streven ze ernaar om lokaal nieuws hoger te plaatsen als je je in een bepaalde regio bevindt.

Wie is een lokale uitgever?

In het artikel op hun site geven ze de volgende betekenis aan een lokale uitgever:

“We identify local publishers as those whose links are clicked on by readers in a tight geographic area.”

Op basis van je locatie, komt Facebook te weten in welke regio’s een bericht interessant kan zijn om meer waarde aan toe te kennen.

Wat betekent dit voor de uitgevers?

Als berichten in een bepaalde regio veel worden gelezen, is dit een teken voor Facebook dat de nieuwswaarde een lokaal karakter heeft. Waarschijnlijk is het dan voor meer mensen interessant in die regio en zal het bericht hoger verschijnen in het nieuwoverzicht. Dit soort berichten / pagina’s worden toegevoegd aan de categorie ‘vertrouwde pagina’s’ en zullen dus minder snel in bereik dalen.

“If a story is from a publisher in your area, and you either follow the publisher’s Page or your friend shares a story from that outlet, it might show up higher in News Feed.”

Het wordt vooralsnog uitgerold in Amerika, maar deze update komt t.z.t. ook naar Nederland. Een mooie opsteker voor pagina’s met een lokaal karakter. Denk bv. aan uitgevers zoals De Limburger en Chapeau Magazine, maar ook aan pagina’s zoals Lokale Omroep Echt-Susteren of bloggers met een regionaal karakter.

De foto boven aan het artikel toont de test waar Facebook mee bezig is. Een nieuwe omgeving met updates over de regio waar je je op dat moment in bevindt. Wordt vervolgd.