De reden waarom je Facebook bereik met 20% daalt

KevinNieuwsLeave a Comment

Image

Bijna wekelijks voert Facebook updates uit, die effect hebben op het bereik van berichten. Vaak wordt er gedraaid aan een van de 1000 knoppen die samen het algoritme vormen, maar deze keer daalt het Facebook-bereik op basis van een andere meting.

In een bericht op hun site vertellen ze dat ze sinds 12 februari het bereik op een organisch bericht gaan meten zoals ze het bereik op een gesponsord bericht meten. En ja, dat kan een daling betekenen van maar liefst 20% op het totale bereik.

Hoe zit het dan precies?

Oude situatie: Bereik is het aantal keer dat een bericht wordt geladen in het nieuwsoverzicht.

Nieuwe situatie: Bereik is het aantal keren dat een bericht wordt getoond op het scherm

In de oude situatie kon het dus voorkomen dat een persoon werd meegeteld als bereik, terwijl hij of zij het bericht niet op het scherm had gezien. In feite heeft Facebook ons jarenlang voorgelogen en hogere bereikcijfers getoond, dan het daadwerkelijk was.

Waarom ben ik dan enthousiast?

Het algoritme van Facebook gaat dit jaar veel meer waarde hechten aan interactie met een bericht / pagina. Het bereik van berichten hangt sterk af van de band die een pagina heeft met hun volgers. Door deze nieuwe manier van meten, krijgen we eindelijk de echte interactie-cijfers te zien. Waar in het verleden een bericht met 1000 man bereik, 10% interactie was, is dat met de nieuwe cijfers 12,5% (100 / 800). Een stijging van maar liefst 25%!

Het cijfer 'bereik' is voor mij al lang niet meer belangrijk. Het aantal kliks naar de website, de discussie in de reacties, het aantal gedeelde berichten, de kijkduur, kijken ze wel of niet met geluid naar een video etc. Dat zijn statistieken die voor mij vele malen belangrijker zijn.

Het is of wordt dus een uitdaging om met je berichten een band te creƫren met de volgers. Dat kan een waardevolle klik zijn op het artikel, een reactie die een toegevoegde waarde heeft of zelfs het delen van een bericht binnen Messenger. Al deze interacties gaan voor Facebook zwaarder tellen voor het bereik van al je berichten.

En doe me een plezier, stop met berichten die vragen om een reactie (zie onderstaande foto). Want dat werkt juist averechts voor het bereik van je pagina.

Is het interessant genoeg om te delen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *