Hoe kan een artikel op Chapeau >33.000 paginaweergaven behalen?

KevinNieuwsLeave a Comment

Image

Het is een mijlpaal in de statistieken van Chapeaumagazine.com. Nooit eerder werd een artikel zo vaak bekeken als de blog van Matthijs van Wissen afgelopen maandag. Tot vorige week was het artikel over "7 typisch Limburgse uitdrukkingen" het best bezocht met 'slechts' 12.500 paginaweergaven. Hoe kan het dan dat deze blog in amper 3 dagen 2.5x zo veel weergaven heeft? Dat probeer ik in dit artikel te verklaren.

Waar komen de bezoekers vandaan?

Voordat ik allerlei mogelijke redenen ga benoemen, zal ik moeten weten hoe de mensen op het artikel terecht zijn gekomen. In Google Analytics kun je precies zien hoe de bezoekers binnenkomen en in het geval van de blog betekent dat het volgende:

  • 81% Social Media verkeer (LI 0.63% - TW 0.19% - FB 99%)
  • 19% Direct verkeer
  • 0.2% Organisch verkeer

Wat betekenen de percentages?

Om in aantallen te praten, betekent het dat Facebook voor 24.000 weergaven heeft gezorgd. LinkedIn en Twitter doen met respectievelijk 190 en 57 verwijzingen bijna niet eens mee. Het direct verkeer zijn mensen waarbij geen getraceerde code wordt meegestuurd. Dit zijn bezoekers die gelijk naar het artikel gaan, de link als bookmark hebben aangeklikt, een link hebben gekregen via Skype of Whatsapp of een e-mail hebben gekregen (zonder tags). Grof gezegd is Facebook hoofdleverancier en draagt het medium ook bij aan het direct verkeer. Tijd om verder in te duiken in de berichtgeving op Facebook.

Analyse van het FB-bericht van Chapeau Magazine

Ik deel hieronder even het bericht dat Chapeau online heeft gezet. Elk bericht krijg je statistieken over en kun je zodoende optimaliseren. Dit bericht heeft 90.000 personen bereikt en uiteindelijk zijn er 6.712 klikken geweest op de link. Dat wil zeggen dat het artikel op zich nog heel vaak door andere personen of pagina's is gedeeld. Maar waarom krijgt het bericht nu zulk bereik? De pagina heeft slechts >16.000 likes?

Elk bericht krijgt van Facebook een bepaalde waarde. Gebruiken ze het juiste formaat voor de foto, bevat de titel geen click-bait, is het domein te vertrouwen, is de tekst niet te lang, bevat het bericht een linkbeschrijving. Samen met het aantal volgers van de pagina, de interactie op de berichten en nog 100 andere factoren bepaalt Facebook wie wat te zien krijgt. Maar nog altijd blijft de vraag waarom juist dit bericht zo goed loopt en daar zijn een aantal redenen voor.

De redenen

Actualiteit: Het bericht haakt in op een actualiteit. In dit geval een onderwerp op een landelijk consumentenprogramma. Iets waar veel mensen naar gekeken hebben.

Juist gebruik van de titel: Ik ben altijd van mening dat alleen het lezen van de titel duidelijk moet maken waar het artikel over gaat. De titel is het belangrijkste onderdeel en moet de essentie bevatten. Bovendien is de titel niet te lang en wekt het met de woorden "geen respect" een discussie uit. Zelfs als je niet naar Kassa hebt gekeken, kun je een inschatting maken wat er is verteld.

Interactie / deelbaarheid: Consumenten VS Horeca. Je bent het OF met Matthijs eens OF mee oneens. Iedereen in de horeca zal het met Matthijs eens zijn, waardoor het bericht makkelijk te delen is. Voor diegene die het programma bekeken hebben, staat vast dat het verhaal van de horeca niet gehoord is. Matthijs verzorgt in deze dat antwoord.

Inleidende tekst: Een korte uitleg hoe Kassa erover denkt en hoe Matthijs erover denkt. Het wekt een discussie op en is daarom perfect voor een blog. De tekst "lees hier waarom" is daarnaast nog een extra trigger / interactie om erop te klikken.

Optimaliseren van Facebook-berichten

Al schrijf je nog zo'n goede blog of heb je een geweldige nieuwsprimeur op je site staan, de verspreiding ervan is cruciaal. Vooral voor Facebook valt hier voor veel bedrijven nog genoeg uit te halen. En dan heb ik het nog niet eens over de advertentie-mogelijkheden gehad.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *